Ez lehetőséget biztosított a konstruktumérvényesség vizsgálatára is. A függő változók ferdeség- és csúcsosságértékei az elemzésekben nem haladták meg a |2|-őt, így a normalitásra vonatkozó előfeltétel nem sérült (Field, 2000, 2009; Gravetter és Wallnau, 2014; Trochim és Donnelly, 2006). A statisztikai elemzéseket a Jamovi v. 2. 0 (The jamovi project, 2020) statisztikai elemzőszoftverrel végeztük. A LAS-HSF megbízhatósága A CFA azt mutatta, hogy a háromállításos modell jobban illeszkedett a magyar mintán, mint a négyállításos. Ezt mutatja az Akaike információs kritérium alacsonyabb értéke is. A háromállításos modell illeszkedése megfelelő, míg a négyállításos modellé csupán elfogadható. Az illeszkedésmutatókat a két modell esetén az 1. táblázat tartalmazza részletesen. 1. táblázat. A LAS-HSF faktoronkénti három- és négyállításos modelljeinek illeszkedésmutatói RMSEA 90% CI χ 2 df p CFI TLI SRMR RMSEA Lower Upper AIC 4 állítás 725 237 <0, 001 0, 93 0, 92 0, 045 0, 051 0, 047 0, 055 56, 744 3 állítás 260 120 0, 97 0, 96 0, 034 0, 038 0, 032 42, 760 Az alskálák reliabilitását tekintve jelentős különbséget nem tapasztalunk a McDonald-féle ómegaértékekben, amelyek a háromállításos verzió esetén 0, 64 és 0, 93, míg a négyállításos verzió esetén 0, 65 és 0, 88 között mozognak.
Ha romantikus filmet nézek vagy romantikus könyvet olvasok, gyakran gondolok ___ -ra. 30. Fantáziálok _____ -ról. 31. Tudom, hogy _____ fontos a számomra. 32. Elkötelezett vagyok az iránt, hogy fenntartsam a kapcsolatot ____-val. 33. _____ felé való elkötelezettségem miatt nem engedném, hogy mások közénk álljanak. 34. Bízom abban, hogy _____ -val való kapcsolatom stabil. 35. Nem engedném, hogy bármi is beleszóljon _____ iránti elkötelezettségembe. 36. Arra számítok, hogy a szerelmem _____ iránt tartani fog életem hátralévő részében. 37. Mindig is erős felelősséget fogok érezni _____ iránt. 38. _____ iránti elköteleződésemet szilárdnak látom. 39. Nem tudom elképzelni, hogy véget vessek a kapcsolatomnak ___ -val. 40. Biztos vagyok a(z) _____ iránti szerelmemben. 41. _____ -val való kapcsolatomat állandónak látom. 42. Jó döntésként tekintek a(z) _____ -val való kapcsolatomra. 43. Felelősséget érzek _____ iránt. 44. Azt tervezem, hogy folytatom a kapcsolatot _____ -val. 45. Még ha nehéz is _____ -t kezelni, elkötelezett maradok a kapcsolatunk iráértékelési útmutató:Intimitás: 1–15, Szenvedély: 16–30, Elköteleződés: 31–452 MELLÉKLETAZ STLS-H HÁROM FAKTORÁNAK TÖLTÉSE95%-os megbízhatósági intervallumFaktorItemStd.
). A résztvevőknek arról kell számot adniuk a kitöltés során, hogy mennyire jellemzőek rájuk a kérdőív állításai. A kitöltők egy-egy ötfokozatú Likert-típusú skálán (1 = kevéssé jellemző, 5 = nagyon jellemző) tudnak válaszolni az egyes állításokra. A kérdőív összesített pontszámát úgy számítjuk ki, hogy a negatívan megfogalmazott kérdések pontozását vissza kell fordítani, és az így kapott tételek pontszámait lehet összeadni. A kitöltők párkapcsolati elégedettségének mértéke így 8 és 40 pont közötti intervallumba eshet. Minél magasabb pontot ér el egy résztvevő a kérdőíven, annál elégedettebb a párkapcsolatával. Páros Megküzdés Kérdőív (DCI-H)A 37 tételes páros megküzdés kérdőív magyar változata (DCI-H; Martos és mtsai, 2012) a párkapcsolati stresszel való megküzdés különböző típusainak értékelésére szolgáló önkitöltős eszköz. A kérdőív alapvetően két irányból közelít a megküzdés pszichológiai működésének méréséhez: az egyik az egyén önészlelt működése ("Mit tesz Ön, ha feszültnek, túlterheltnek érzi magát?
Egymást kiegészítő eszközökként ugyanakkor jól alkalmazhatók egy-egy szerelmi kapcsolat megértése során. KÖVETKEZTETÉSA Sternberg-féle Szerelem Kérdőív magyar nyelven is jól alkalmazható mérőeszköz. A hármas faktorstruktúra magyar mintára is megfelelően illeszkedik. Mivel nem találtunk nemi különbségeket a kérdőív skáláira vonatkozóan, így megerősítést nyertünk afelől, hogy Sternberg a hosszú távú, elkötelezett romantikus kapcsolatok működésének felmérését célozta meg jelen kérdőívének kialakításával. A mérőeszköz más kérdőívekkel összefüggésben is logikusan értelmezhető eredményeket mutat. Az ezekkel való összefüggésben kiemelkedő fontosságú a kölcsönös bizalom, illetve a "we-ness" érzése mind a diádikus coping, mind a párkapcsolati elégedettség esetében. A szexuális motivációk kérdőívével mutatott gyenge együtt járás pedig megerősíti, hogy a Sternberg-féle kérdőív a szerelem működését átfogóan közelíti meg, amely széles körű elméleti keretnek a szexuális érintkezések csupán egy vékony szeletét jelentik.
Tege Antal a Sonkamenüettben / forrás: Színészileg mindkét előadás rendkívül jól teljesített feladat, de a Sex, drugs... a szövegből és a karakterpalettából kifolyólag sokkal több lehetőséget ad a virtuózkodásnak, a folytonos provokáció végig ébren tart, a Sonkamenüett pedig sokkal szűkebb és statikusabb, színészileg kevesebb teret ad. Koncertszínház, tündérhullával Mondhatnánk, hogy aki szereti a zenés színházi műfajt, annak kifejezetten érdemes megnéznie a Tündérit – elvégre zenés színház, csak nem hagyományos, pontosabban: koncertszínház. A nézőnek nyitottnak és kíváncsinak kell lennie arra, hogyan lehet kifordítani, már-már kiparodizálni a zenés színházat Kárpátia-jellegű mellveregetős székely rockkal, szovjet katonadallal, francia sanzonnal, kabaré-betétdallal. A lazán felskiccelt mrożeki vagy sartre-i abszurdra emlékeztető történetben a zárt térben találkozik a Stanre és Panre, Didire és Gogóra vagy a Blues Brothersre hasonlító páros (Harsányi Attila és Tege Antal) egy tündér rendkívül vonzó hullájával (Éder Enikő).
A tíz évvel ezelőtt újraalakult aradi színház alapművészei a miskolci Harsányi Attila (színész), az aradi Éder Enikő (színész, énekes, a Társulatból emlékezhetünk rá) és a békéscsabai Tege Antal (színész), de gyakori a közreműködés Boros Pál zeneszerzővel, Nótáros Lajos filozófussal, művészeti tanácsadóval és a szegedi MASZK egyesülettel és vezetőjével, Balog József rendezővel yanilyen kuriózum, hogy a többi színháztól eltérően Aradon színházi évad nem nyár végén, hanem február-március körül kezdődik (a támogatásokhoz igazodva). Hasonlóan nem mindennapi a színlapon a rendező neve mellett feltüntetett százalékos arány: a Sex, drugs, gods & rock 'n' roll esetén 75%, a Tündérinél 41%-ra becsüli Tapasztó Ernő a szellemi, fizikai, alkotói stb. hozzájárulását az előadá valaki eddig nem ráncolta a szemöldökét, és nem csóválta a fejét vagy ciccegett, akkor most biztosan fog: ennek a színháznak nincs állandó játszóhelye, mégis sorra zsebeli be a díjakat, az utóbbi években túlnyomórészt a Harsányi Attila one-man show-jaival (Rudolf Hess Tízparancsolata, Sex, drugs, gods & rock 'n' roll).